RSS elDebat.cat
elDebat.cat
01/10/2009
Después del Debate de Política General (I)
Sin título
Montilla y el PSC
Joan Tapia
Ha finalizado el debate de política general que ha mostrado el posicionamiento de los partidos ante el último año de legislatura que acaba con las elecciones de octubre-noviembre del 2010. Tras escuchar a los tres líderes principales, vamos a analizar, una por una, el balance y las perspectivas de las tres primeras fuerzas políticas.

El PSC y el president Montilla tienen a favor que, al revés que el tripartito de Maragall, esta vez el Govern se ha mantenido toda la legislatura y que, pese a su pluralidad, ha hecho una obra de gobierno nada despreciable. Tambien el desarrollo del Estatut en dos asuntos claves, las inversiones del Estado en Cataluña (disposición adicional cuarta) y el nuevo sistema de financiación. Además el president Montilla ha logrado transmitir una imagen de seriedad y centralidad que ha sido apreciada por la opinión pública. Y ha demostrado que el PSC es un partido que, en lo concerniente a los intereses de Cataluña, sabe plantar cara al PSOE (por eso la larga negociación de la financiación autonómica). Por todo ello la mayoría de encuestas revelan un aprobado, mas o menos alto, a su gestión.

Pero el PSC tienen dos problemas. El primero es la grave crisis económica que puede hacer que los ciudadanos castiguen al partido gobernante. Máxime cuando también gobierna en Madrid y cuando el presidente Zapatero no ha sabido transmitir confianza en su política ante la crisis. El segundo es que el PSC ha concebido siempre el Estatut (el actual y el anterior) como la profundización del autogobierno catalán dentro de una España plurinacional en evolución hacia un modelo federal.

Según todas las encuestas –ahí están los sondeos trimestrales del Centre d´Estudis d´Opinió- esta actitud es ampliamente mayoritaria en la sociedad catalana. Y ha sido compartida, con acento muy diferente, mas centrado en Catalunya como nación y con escepticismo sobre el proyecto español, por la otra gran fuerza política catalana, CiU.
Pero la resistencia de una parte del PSOE a la aplicación del Estatut, su lenta implementación por el temor de Zapatero ante la actitud del PP y de estos sectores socialistas, y la incógnita que planea sobre la futura sentencia del Tribunal Constitucional, están provocando un sentimiento de desafección y distanciamiento con España, del que el propio Montilla ha advertido en Madrid. En este sentido los artículos contrarios al Estatut de Gregorio Peces Barba, el ponente socialista de la Constitución, hacen mas daño al PSC que la actitud de la derecha española.

Si el Tribunal Constitucional fallara contra un Estatut, que ya fue negociado y modificado y votado luego en referéndum por la ciudadanía catalana, es muy posible que la posición federalista del PSC saliera perjudicada.

Por eso tanto la sentencia del Tribunal Constitucional sobre el Estatut como la evolución de la crisis serán decisivas para el resultado del PSC en las elecciones catalanas del otoño del 2010 y la aspiración de Montilla a un nuevo mandato al frente de la Generalitat.
Trencaclosques
13/10/2009
En una cosa estic d'acord amb alguns reagrupats. La brunete mediàtica pscera ha cavat la tomba d'una reedició del tripartit. Els límits de CyU van quedar fixats després de 23 anys de govern en solitari. Els del PSZzzz han quedat clars aquestes dues legislatures. Encara a temps vista es pot començar ja a predir que independentment del resultat de Carretero, no es donarà una reedició del tripartit. Puigcercós ja ho va deixar anar q per reeditar-se el tripartit el PSZzzz havia de trencar la disciplina de vot a Madrid sempre que toqués posicionar-se d'acord amb el govern català. Això és una condició que encara avui dia el PSzzz no està en disposició de complir.
Núria
06/10/2009
En realitat el Sr. Tapia està dient: Espero que el PSOE no ens torni a deixar amb el cul a l'aire doncs ens costa molt fer coincidir la realitat de CAT amb la realitat virtual que li interessa al PSC-PSOE i a l'estat ESP. Els opinadors com jo i altres que ens són afins (fins i tot els ultims en arribar Foix i Fuentes) ja només som referents per a militants. No tenim arguments i les campanyes habituals "de acoso y derribo" ens acaben tornant ... Com sempre quan es mira cap a l'estat ESP s'ha de fer amb fe perquè la raó ni abans ni ara a servit per res que no sigui manipular als catalans per fer-los oblidar que l'estat ESP és l'enemic que els negue un futur de benestar i dignitat.
jomateix
08/10/2009
he arribat fins a "sap plantar cara al PSOE"... a partir d0aquí ja no he pogut seguir llegint mes...
jomateix
08/10/2009
Trencaclosques, al Parlament hi ha diputats independentistes?? osti... dons ningú ho diria...
Alwix
09/10/2009
Aquest senyor es la ma dreta de Narcis Serra. Un escuder al servei del PSC. No mereix ni que el llegiu.
jordi cruells
03/10/2009
com és que en aquest digital no es fa mai esment de l´espoli fiscal? el tripartit n´és complice i ho pagarà a les properes eleccions.
Antoni Ferret i Soler
04/10/2009
S'ha fet una bona obra de govern, però s'ha de millorar.
rosamon
02/10/2009
Per poder-se federar els estats han de ser independents, per tant Visca Catalunya lliure i sobirana !
rosamon
02/10/2009
Per poder-se federar els estats han de ser independents, per tant Visca Catalunya lliure i sobirana !
Savalls
01/10/2009
Si el TC toca una coma de l'Estatutet o fa una "resolució interpretativa", el problema seguirà sent el mateix. Les institucions de control de l'estat son per sobre de la sobirania popular. Per tant, no ens convé una democràcia de segona categoria, per tant siau, bon vent i barca nova. Ens feran independents abans els separadors que els separatistes.
Trencaclosques
01/10/2009
francesc-lluís si Rcat aconsegueix 10 diputats a costa d'ERc tindrem exactament el mateix nombre de diputats independentistes que abans. És a dir, guany zero. Respecte al q diu el senyor Tapis ho comparteixo amb l'afegit q trobo una temeritat q l'Estat se la jugui amb una nova retallada explícita de l'Estafatut. Així q el més lògic seria seguir les di9rectrius de l'advocat de l'Estat on no cal retallar res i amb una resolució interpretativa és deixa sense efecte legal el text.
francesc-lluís
01/10/2009
Els 10 diputats que perdrà ERC en favor de Rcat fan impossible qualsevol altre tripartit. No us hi encaparressiu més, que a Montilla li queden 10 mesos de president.
Nuevo comentario
La empresa se reserva el derecho de no publicar los comentarios que considere inapropiados, que contengan insultos y/o difamaciones, con el objetivo de preservar la imagen de las personas. El sistema almacenará su comentario junto a su IP (204.236.226.210)
*
*

* Campos obligatorios
 
 
CSS válido XHTML válido Gestor de contenidos Creative Commons License
Portada | Economia catalana | Política | Sociedad | EntrevistAs | Opinión | A debate | Vídeos | TribunaLatina.com | Encuestas | Contactar
Quienes somos | Red Digital XXI S.L | NIF: B63898712 | Registro mercantil de Barcelona en el libro nº 90363 diario 944 el dia 19 de Julio de 2005 assentamiento 934 | CMS por Bab Soft
elDebat.cat