RSS d'elDebat.cat
elDebat.cat
21/05/2013 08:28
Francesc Moreno 180
Si es complissin les sentències
Francesc Moreno
La regulació de la LOMCE per garantir el dret d'aquelles famílies que desitgin que els seus fills siguin educats utilitzant el català i el castellà com a llengües vehiculars, dret emparat per sentències del Tribunal Constitucional, el Suprem i el TSJC, és la constatació que l'estat de dret no funciona. Com el govern autonòmic es nega a aplicar les sentències i el Govern central no en sap, no vol o no pot imposar el seu compliment, han decidit inventar-se una nova regulació que tampoc sabem si arribarà a aplicar-se algun dia.

El sistema dissenyat per la Llei Wert s'autoqualifica de transitori i només és aplicable a Catalunya ja que en les altres comunitats amb llengua pròpia el problema està solucionat. Recordo que la nova llei no empara l'escolarització només en castellà sinó en les dues llengües, tal com va establir el Tribunal Constitucional.

A Catalunya per als pares que no poden pagar als seus fills una escola privada continuarà sent complex aconseguir que els seus fills tinguin educació bilingüe. Caldrà que la Generalitat denegui la petició i que la Inspecció estatal els recol·loqui en un centre privat que tingui places i accepti les quotes que fixi la llei o el reglament corresponent. Però si s'aprova i s'aplica, la nova llei, pot aflorar una demanda que posa dels nervis al govern català. Entre altres coses perquè poden acollir-se a la llei famílies no només motivades per què els seus fills també aprenguin en castellà sinó simplement per portar-los a centres privats.

Quant al fons de l'assumpte ahir es va fer públic per la pròpia Generalitat que un 13% de les escoles privades, concertades o no, ja utilitzen el castellà com a llengua vehicular al costat del català i, en molts casos, una altra llengua estrangera. Només la pública roman aliena a una solució més que raonable. Què els semblaria a vostès que la competència educativa fos municipal i que a l'ajuntament de Badalona, ​​per posar un exemple, els nens tinguessin immersió obligatòria en castellà. Segur que malament. A mi també. Per aquest motiu no puc estar d'acord amb el que diuen CiU, ERC. PSC, ICV i CUP, i en canvi m'identifico amb el que fan molts dels seus líders. Mentre pugui pagar-ho, porto al meu nét a una escola trilingüe. I si fos governant, tractaria que la resta de la població pogués fer el mateix si aquest fos el seu desig. Totes les creences tenen entre els seus principis un que parla de no fer als altres el que no vols que et facin a tu. Però els polítics només creuen en els seus propis interessos i en acumular poder. I si són nacionalistes, comunistes o fonamentalistes religiosos no respecten els drets i llibertats individuals ni tan sols formalment.

Sobreactuar, com si donar alguna matèria en castellà fos "mortal" per a la llengua catalana, és tractar d'enganyar els ciutadans de bona fe. A més si tan arrelada està la immersió, una opció voluntària no hauria d'espantar els nacionalistes. No diuen que això de voler educació bilingue és una cosa d'unes quantes famílies d'inadaptats?

Duran recorda el que és evident
En la seva carta setmanal Duran a recordat que ni la UE, ni EUA, ni Xina, ni Rússia "seran mai padrins de la nostra causa".
Que ho digui a TV3 perquè facin un programa.

Mas-Colell
Mas-Colell ha viatjat a Wall Street a buscar finançament i sembla que ha tornat amb la cua entre cames. En tornar haurà tingut el consol que el seu alumne Lucena ho ha posat pels núvols i ha demanat que substitueixi Homs com a portaveu. Com ja vaig dir fa unes setmanes hi ha qui diu que Mas-Colell és vist com un possible President d'un govern amb el PSC, sense passar per unes eleccions anticipades que, ateses les enquestes, ni CiU ni els socialistes volen. La carta de Navarro a 'La Vanguardia' no li fa fàstics a la idea. No crec que aquesta "solució" es materialitzi, però el fet que el rumor existeixi ja és significatiu que la classe política catalana es troba perduda i busca desesperadament la sortida del laberint.
Imprimeix Enviar a un amic
La TafaneraMenéamedel.ico.usChuzaFacebookIndependènciaCatosferaTwitter
13Veure i / o afegir comentaris
Marc:MOLT DRET A DECIDIR DELS NACIONALISTES, pero a la notra Patria Cat... Andreu:Com a pare, vull per als meus fills el millor, el més funcional ...
Marc
23 07:52:35/05/2013
MOLT DRET A DECIDIR DELS NACIONALISTES, pero a la notra Patria Catalunya son una COLLA DE POLITICS els que decideixen l'educacio dels nostres fills... on es la Democracia per tots els pares? ... fan a l'escola el mateix que fan a través dels mitjans subvencionats alienar al poble.
Andreu
22 20:24:59/05/2013
Com a pare, vull per als meus fills el millor, el més funcional i el que els donarà millor sortida laboral. Això es diu educació trilingüe.
Álvaro
22 19:17:43/05/2013
Miquelscp Lo que cohesiona a una sociedad es la LIBERTAD.
ET
22 13:41:56/05/2013
Sr ALVARO, no, el DRET A DECIDIR L'EDUCACIO DEL SEUS FILLS, NO LA TENEN ELS PARES la tenen en MOISES i en Junqueres, que quedi clarissim CATALONIA IS DIFERENT.
Antoni Ferret
21 23:01:11/05/2013
"Només la pública roman aliena a una solució més que raonable." Discrepo. Seria raonable (l'ús vehicular de català i castellà) si Catalunya fos una societat bilingüe. Però no ho és, i li falta molt per ser-ho. I ho ha de ser algun dia. Per ser-ho algun dia, cal escola nítidament catalana.
Juan Pérez
21 22:58:47/05/2013
De què es queixa SCP, quant al nivell del català que utilitzem habitualment? No volien la llengua única? Doncs això és el corolari d'un disbarat tan monumental. Sembla que té la sort de no haver de corregir les barbaritats constants dels escrits dels alumnes catalans, però li puc ben assegurar que li cauria l'ànima als peus així que agafés a l'atzar tres o quatre redaccions i volgués entendre-les, si és que abans les llàgrimes no el deixaven continuar davant l'ortografia de l'infern amb què estarien adobades. I això amb 25 anys d'immersio... On és, doncs, el problema: els nostres estudiants, els professors de català, la pròpia llengua, amb un model protoarcaic que es nega a evolucionar cap a la senzillesa? Potser són masses preguntes per a qui té les coses tan clares. Li recordo, però, una antiga dita castellana: "El que no duda no sabe cosa alguna."
somiatruites
21 21:39:32/05/2013
Sr. Miquel, el repto a trobar faltes d'ortografia al meu text. El seu té almenys dues falles: 1) identificar ideologia amb manca de cultura. 2) menysprear la realitat catalana. Salutacions.
Álvaro
21 20:52:17/05/2013
Miquelscp: más fácil aún; ¿por qué no dejamos que sean los padres los que elijan?
miquelscp
21 18:48:17/05/2013
El model del Sr Moreno és el que s'aplica al País Valencià : en una generació han perdut la llengua i són per fi una regió espanyola com La Rioja. El model dels independentistes és el model de Suècia,Dinamarca o Holanda: la llengua Local cohesiona la societat i estan oberts al món gràcies a ser bilingues en anglès. Perquè un nen d'Olot ha d'aprendre espanyol enlloc d'anglès? No estudien anglès a Madrid o a Buenos Aires? El bilinguisme català-espanyol és la cosa més ridicula que existeix. Dues llengues llatines!Un bilinguisme que perverteix a les dues llengues.Trilinguisme diu? I perquè no eliminem matemàtiques.,ciències,etc i fem escoles de només llengues? Només cal llegir als seus seguidors per adonar-se del nivell : "cerbell","las cosas"...Vaja,el nivell de C's que és el que representa El Debat
Bruck
21 13:51:15/05/2013
GRACIES SR MORENO, por posar una mica de LLUM, on molts NO ESTAN GENS INTERESATS EN EXPOSAR LAS COSAS CLARES, he intentan solament crear confrontaciò i confusiò a través de les llengues, per un grapat de vots, GRACIES.
Jordi B
21 11:23:13/05/2013
[...]. La llengua que empro habitualment és el català, faig una assignatura en anglès i cada dia interacciono a classe amb les tres llengües (català, anglès i castellà) i els demano fer com a mínim un treball amb cadascuna de les llengües. I obligo, sí “obligo”, a que facin els nous treballs amb la llengua que van més fluixos fins que assoleixen un nivell mínim, que en el cas dels monolingües dona que pensar en si l'índex d'analfabetisme oficial correspon amb la realitat o amb un desig.
albert
21 10:41:36/05/2013
Sr. Moreno, un text molt lúcid que per desgràcia no l'escolta molta gent. Felicitats
Aleix
21 09:53:37/05/2013
Podem estar SEGURS que no cumplirem la la llei, el mitxan "renta cerbells" han fet molt bona feina i en han dut a una situacio esperpéntica, ens estem ensorant en la crisis, pero sens ompla la boca del país de las maravelles un país magic que assolirem, quand estiguem fora de la maligna espanya, mentres els nostres governats es gastan els diner en INFORMES sobre el sexe del angels... mentres tant tothom calla... Devant dels dos camins L'ENFRONTAMENT triat per al President o la Llei ... anem cap al primer per manca de seny i d'uns mitxans subvencionats que no paran de vendre FUM FUM FUM... el que estem ofagant.
Nou comentari
L'empresa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que contiguin insults i/o difamacions, per tal de preservar la imatge de les persones. El sistema guardarà el seu comentari junt a la seva IP (207.241.237.221)
*
*

* Camps obligatoris
 
 
 
Tuits sobre "@eldebat"
Follow Me on Pinterest

Eldebat.caton


Perfil de Twitter de Francesc Moreno, editor d'eldebat.cat
 



Tweets por @FrancescMoreno
CSS vàlid XHTML vàlid Gestor de continguts Creative Commons License
Portada | Política | Societat | Entrevistes | Opinió | A debat | Videos | El lector | TribunaLatina.com | Contactar | Qui som
Red Digital XXI S.L | NIF: B63898712 | Registre mercantil de Barcelona en el llibre nº 90363 diari 944 el dia 19 de Juliol del 2005 assentament 934 | CMS BabSoft
elDebat.cat