RSS d'elDebat.cat
elDebat.cat
29/05/2013 15:40
Sin título
Alguns símptomes positius
Francesc Moreno
A poc a poc sembla que els catalans que no són partidaris de la independència s'atreveixen a fer sentir la seva veu, manifestant-ho públicament. En les últimes setmanes s'han publicat dos llibres interessants en aquest sentit. Un, centrat en una anàlisi econòmica-política, porta per títol 'Catalunya independent?' i el seu autor és el periodista Xavier Vidal-Folch. No es pot dir que sigui un llibre antiindependentista, ja que es limita a fer una anàlisi de les causes de la desafecció i dels raonaments econòmics i polítics a favor i contra la secessió. El llibre és crític amb mesures recentralitzadores i recull els arguments d'uns i d’altres. No obstant això, la conclusió que obtindrà de la seva lectura una persona que no sigui un partidari de la independència a qualsevol preu és que els inconvenients, perjudicis i incògnites del procés no compensen els suposats avantatges. El llibre és d'especial interès per desmentir això que una Catalunya independent serà un paradís econòmic en què, recordant Francesc Pujols "els catalans ho tindrem tot pagat".

L'altre llibre porta per títol 'El manicomi català' i el seu autor és Ramon d'Espanya. Es tracta d'un llibre escrit en primera persona i amb humor que retrata la Catalunya de l'última dècada i crítica sense embuts el nacionalisme dominant.

Un altre signe esperançador és que el PSC sembla decantar-se per abandonar l'ambigüitat i trencar el tabú de posicionar-se inequívocament contra la secessió. La campanya del PSC de l'Hospitalet contrària a la independència i les ultimes declaracions de Pere Navarro i, sobretot, la seva posició d'imposar la disciplina de partit a aquells que la trenquin en relació amb el Pacte Nacional per a la Transició Nacional, són signes que, segons sembla, el PSC ha decidit entrar en una fase de confrontar les seves idees amb el nacionalisme secessionista. sense els complexos i les mitges paraules tradicionals.

I, encara que no sigui una novetat, Duran i Lleida no cedeix i segueix aprofitant qualsevol oportunitat per desmarcar-se del sobiranisme des de postures inequívocament nacionalistes.

Dic que són signes positius no només perquè coincideixi amb aquests posicionaments, sinó perquè el monòleg dels últims anys no es correspon amb la pluralitat de Catalunya ni amb el que se sent dir a moltes persones en privat, però que callen en públic. I una societat que té por a expressar els seus pensaments en veu alta no és una societat lliure. Com no ho seria si els que haguessin de callar fossin els que defensen la independència. Ara només falta que els mitjans públics catalans recullin aquestes opinions i que no s'escudin en dir que ningú no vol parlar en contra de la independència per fer programes partidistes i sectaris. I és que, com ja he dit altres vegades, el tema de la independència afecta principalment i prioritàriament els catalans. I som nosaltres els que hem de expressar-nos sense que ens substitueixin la voluntat ni des de la plaça Sant Jaume ni des de la Moncloa. Sense caure en la simplicitat que si no t'agrada TV3 és que t'identifiques amb 13 TV o viceversa.

PD. Al escriure l'article no havia llegit el llibre de Gregorio Morán "La Decadencia de Cataluña" que també recomano als lectors.
PD.
Imprimeix Enviar a un amic
La TafaneraMenéamedel.ico.usChuzaFacebookIndependènciaCatosferaTwitter
8Veure i / o afegir comentaris
Cognatus:A Canadà, els no-independentistes del Quebec van poder express... adonais fuster:L' altre dia vaig assistir a una conversa entre Rubalcab...
Cognatus
31 11:53:15/05/2013
A Canadà, els no-independentistes del Quebec van poder expressar-se dos cops amb els referèndums d'autoderteminació que es van fer. Però que jo sàpiga, no s'hi van expressar els no-independentistes de la resta de Canadà. A Escòcia passarà el mateix : només es podran expressar els no-independentistes d'Escòcia i no els no-independentistes de la resta de la Gran-Bretanya
adonais fuster
31 05:40:29/05/2013
L' altre dia vaig assistir a una conversa entre Rubalcaba i Navarro a propòsit del federalisme: APR: Buenas noticias Pere. Hemos estado hablando Mariano y yo y estamos dispuestos a que la reforma constitucional recoja el federalismo. PN: No sabes la alegría que me das!! APR: Pero no será como a vosotros os gustaría PN: Que quieres decir? APR: Por de pronto no habra estado federados, sino comunidades federales PN: Bueno lo importante no son los nombres sino los contenidos. ¿Como cambiará la financiación Alfredo? APR: En esto tampoco tengo buenas noticias. Seguirá poco más o menos como ahora. Trataremos de que haya alguna mejora. Pero no te puedo prometer nada. Ya sabes como está el patio. PN: ¿Y lo de nación de naciones? ¿Y la lengua? APR: Mucho me temo que esto seguirá como hasta ahora. PN: ¿Pero entonces, cual será el beneficio para Cataluña? APR: Pregunta incorrecta. La correcta es ¿Cuál será el beneficio para el PSC-PSOE?. Y la respùesta es: mucho. Os habréis apuntado un gran tanto. PN: Pero que me dices? Habrá una escisión en el partido. APR: No te preocupes Pere. Todo está previsto. Albert Rivera es de los nuestros.Será el futuro líder. Y tú, senador.
Ramon
30 19:25:14/05/2013
Un article molt assenyat Sr Moreno, felicitats. Certament és molt important que tothom es pugui expressar, això és la democràcia. També és molt important evitar els maniqueismes i personalismes. Les idees pertanyen a molta gent, és absurd dir, com alguns fan, que l’independentisme és una mania del Sr Mas. El més important és que aquestes idees es puguin discutir, per exemple que economistes de tots els parers surtin a la televisió a explicar-nos els pros i els cons, que juristes i historiadors també ens donin les seves opinions. Ens calen menys tertulians i més experts i sobretot, sobretot, respecte i bones maneres. Certament hi ha un gran nombre de gent que es conformaria amb el federalisme, com vostè ja sap en queden molt pocs d’autonomistes i això surt a totes les enquestes. El federalisme és cosa de dos i el que molts de nosaltres demanem és que els federalistes ens diguin si es conformaran a continuar amb el sistema autonòmic si (la resta) d’Espanya diu que no al federalisme. Pensi vostè que hi ha un nombre molt important de gent a Espanya que està a favor d’un centralisme encara més gran. Aquesta és la principal falta dels federalistes, que es neguen a reconèixer el dret (ben legitim per cert) que tenen els espanyols a voler una democràcia monàrquica, centralista i bastant conservadora, per cert. Que faran llavors els que volen una espanya republicana, plurinacional i federal? IU de ben segur perdrà vots per apostar per aquest model progressista i el PSOE fa molt temps que no aixeca cap. Amb qui es federaran vostès?
Juan Pérez
30 17:46:14/05/2013
La petitio principii -ja que parlem amb un llatinofil- invalida l'argument, perquè vosté no ignora que una consulta sobre la independència no té sentit si no es pronuncia tot els subjecte sobirà que té dret a fer-ho. No val ací allò del pars pro toto, que és del que sibil·linament ens vol convèncer l'argumentari secesionista (i disculpin per l'oxímoron).
Cognatus
30 16:27:59/05/2013
Aquesta pretesa majoria silenciosa "no-independentista" podria perfectament expressar-se en una consulta sobre la independència. Llavors podríem saber si és realment majoritària.
Josep
30 08:26:01/05/2013
Estem en un momento, en el qual hi ha que "treuen profit" del MILLOR SI VA PITJOR, pues s'han encarregar de deixar clar que la CULPA SEMPRE ES DELS ALTRES, amb aquesta situacio de inestavilitat dirijida, el pople vol FERMESA I CLARETAT, solament a través de la FERMESA podrem tornar a confiar sr Navarro.
Miedo
29 17:47:10/05/2013
Existe cierto miedo a manifestar en público nuestra condición de no independentistas(de ser lo que somos todos: Catalanes y Españoles)... algunos han creado una atmósfera del miedo, hay mucho separatista radical dispuesto a marcarte con una X; y eso nos recuerda los totalitarismos del pasado que jamás deben de volver a acontecer. Somos la mayoría silenciosa, pero nadie nos representa, ni siquiera nos vemos representados en el Parlament, pues en el tema soberanista, estadísticamente no nos representan, ni defienden nuestros derechos.
Juan Pérez
29 17:05:45/05/2013
Hi estic d'acord amb tot menys una coseta: que això de la independència ens afecti "principalment i prioritàriament" als catalans. Ens afectarà a nivell de discussió política i de rebuig a lleis emanades del Parlament dintre del seu àmbit competencial, però un disbarat com el de la independència és cosa que afecta tot l'estat, no només als catalans, per la senzilla raó que la sobirania nacional (la de l'estat)és posessió de tots els espanyols, els quals haurien de votar en el cas hipotétic que es volgués sotmetre a vot dita possibilitat de secessió. Potser l'autor ha volgt dir que la gran majoria silenciosa que ha deixat fer políticament al nacionalisme identitari com si ací hi hagués un partit únic s'ha de manifestar i dir amb total claredat que no combreguem amb aquest intent de secessió que només portarà la ruïna, la divisió i el drama a la nostra societat. si és així, aleshores també hi estic d'acord.
Nou comentari
L'empresa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que contiguin insults i/o difamacions, per tal de preservar la imatge de les persones. El sistema guardarà el seu comentari junt a la seva IP (207.241.237.223)
*
*

* Camps obligatoris
 
 
 
Tuits sobre "@eldebat"
Follow Me on Pinterest

Eldebat.caton


Perfil de Twitter de Francesc Moreno, editor d'eldebat.cat
 



Tweets por @FrancescMoreno
CSS vàlid XHTML vàlid Gestor de continguts Creative Commons License
Portada | Política | Societat | Entrevistes | Opinió | A debat | Videos | El lector | TribunaLatina.com | Contactar | Qui som
Red Digital XXI S.L | NIF: B63898712 | Registre mercantil de Barcelona en el llibre nº 90363 diari 944 el dia 19 de Juliol del 2005 assentament 934 | CMS BabSoft
elDebat.cat